21-04-2022 • Aktualności
Przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2233 z późn. zm.) nałożyły na Burmistrza Recza obowiązek ustalenia opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej, na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej.
Do pobrania: Oświadczenie_gmina_retencja.pdf
Na podstawie art. 298 pkt 2 ww. ustawy podmiotami zobowiązanymi do ponoszenia opłaty są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
a) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,
b) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,
c) użytkownikami wieczystymi gruntów,
d) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,
które na skutek wykonywania robót i obiektów mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej doprowadziły do zmniejszenia tej retencji.
Zgodnie z art. 270 ust. 7 ustawy Prawo wodne, wysokość opłaty za ww. usługę wodną zależy odpowiednio od wielkości powierzchni uszczelnionej, rozumianej jako powierzchnia zabudowana wyłączona z powierzchni biologicznie czynnej oraz zastosowania kompensacji retencyjnej. Sposób obliczania opłaty za tę usługę wodną reguluje art. 272 ust. 8 ww. ustawy wskazując, że wysokość opłaty ustala się jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty, wyrażonej w m2 wielkości utraconej powierzchni biologicznie czynnej oraz czasu wyrażonego w latach.
W związku z powyższym, właściciele nieruchomości o powierzchni powyżej
3500 m2 zlokalizowanych na terenie Gminy Recz, którzy zmniejszyli naturalną retencję terenową poprzez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej, winni złożyć do Burmistrza Recza oświadczenie podmiotu obowiązanego do ponoszenia opłaty za usługi wodne z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej
Oświadczenia, uzupełnione przez podmioty obowiązane do ponoszenia opłaty retencyjnej, należy składać:
- w wersji elektronicznej przesyłając na skrzynkę E-puap (w przypadku posiadania podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego),
- w formie dokumentu papierowego, w pok. Nr 1 Urzędu Miejskiego w Reczu
- w formie dokumentu papierowego, za pomocą poczty na adres:
Burmistrz Recza
ul. Ratuszowa 17
73-210 Recz
Oświadczenia za 2022 rok składa się po zakończeniu każdego kwartału danego roku, w terminie 30 dni od dnia, w którym upływa dzień przypadający na koniec każdego kwartału:
- za I kwartał, tj. okres od 1 stycznia - 31 marca 2022 r. oświadczenie należy złożyć do 30 kwietnia 2022 r.,
- za II kwartał, tj. okres od 1 kwietnia – 30 czerwca 2022 r. oświadczenie należy złożyć do 31 lipca 2022 r.,
- za III kwartał, tj. okres od 1 lipca – 30 września 2022 r. oświadczenie należy złożyć do 31 października 2022 r.,
- za IV kwartał, tj. okres od 1 października - 31 grudnia 2022 r. oświadczenie należy złożyć do 31 stycznia 2023 r.
Na podstawie złożonego oświadczenia Burmistrz Recza prześle do podmiotu obciążanego opłatą stosowną informację z naliczeniem opłaty.
Jednostkowe stawki opłat za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, zgodnie z § 9 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 736) wynoszą:
1) bez urządzeń do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,50 zł za 1 m2 na 1 rok;
2) z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych o pojemności:
a) do 10% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,30 zł za 1 m2 na 1 rok,
b) od 10 do 30% odpływu rocznego z obszarów uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,15 zł za 1 m2 na 1 rok,
c) powyżej 30% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,05 zł za 1 m2 na 1 rok.
Wpływy z opłat z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji stanowić będą w 90% przychód Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, a w 10% dochód budżetu gminy.